اگر بگوییم پاورپوینت یا اسلایدهایی که با هر برنامه مشابهی ساخته شوند پاشنه آشیل یک سخنرانی موثر مخاطبمحور هستند بیراه نگفتهایم. این روزها که به واسطه پیشرفت تکنولوژی همه چیز با محتوای جذاب بصری به شکل عجیبی گره خورده است، سخنرانی و گفتگوهای بزرگی که صرفا متن محور باشند و گوینده یا سخنران با استفاده از متون متکلم وحده باشد چندان طرفداری ندارند. در واقع پاورپوینت و محتوای بصری به شکل ویدیو، عکس و حتی نمایش متون در قالب کلیدواژهها به مخاطبان نوعی عرضه خلاقانه محتوا است که میتواند خیلی از نواقص محیطی و دیداری سخنرانی را پوشش دهد. حالا با وجود تجربهای که خیلی از سخنرانان در این زمینه دارند همچنان تعریف خصوصیات و ویژگیهای یک پاورپوینت موثر برای سخنرانی ممکن است دشوار باشد.

حقیقت آن است که اگر همین بخشهای بصری در قالب پاوپوینت هسته اصلی و مرکزی یک سخنرانی نباشند آن سخنرانی تقریبا خستهکننده خواهد بود. اسلایدها بدون شک از بخشهای جداناشدنی و غیرقابل انکار یک نطق موفق هستند که در نبود آنها قطعا یکی از پایههای سه پایه سخنرانی میلنگد! از گذشته تا کنون اسلایدها به عنوان بخشی حیاتی برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب شناخته میشدند و همیشه این جلوههای بصری و غیرمتنی هر سخنرانی بوده که انگیزه بینندگان را برای گوش فرا دادن به سخنران بیشتر کرده است. اگرچه اسلایدها یکی از بخشهای دلپذیر برای مخاطبان بودهاند ولی به همان نسبت طراحی حرفهای پاورپوینت و مدیریت بخشهای بصری برای خود سخنران مشکلآفرین، رعبآور و پر از دلشوره است.
آموزش امروز دانشگاه زندگی مجموعهای از تجربیات سخنرانان برتر در زمینه طراحی و تهیه پاورپوینت موثر است. همراه ما باشید.
خصوصیات یک پاورپوینت موثر برای سخنرانی و کنفرانسها
برای این که اسلایدهای متفاوتی داشته باشید ممکن است از ترفندهای مختلفی استفاده کنید. تایپوگرافیهای مدرنتر، تصاویر جذابتر، رنگبندی متفاوت نسبت به اسلایدهای متداول و…از جمله ترفندهایی هستند که سخنرانان برای افزودن رنگ و لعاب بیشتر به اسلایدها از آنها استفاده میکنند. با این حال برخی از نکات ابتداییتر وجود دارند که پیش از دست به کار شدن و اقدام به طراحی در برنامه پاورپوینت باید آنها را در نظر داشته باشید:
محتوای پاورپوینت را ابتدا برنامهریزی کنید
خیلی از افراد هستند که ابتدا قالب پاورپوینت را انتخاب میکنند و سپس محتوا یا داده را وارد میکنند. این ایده خوبی نیست؛ چون در واقع این محتوا است که دیزاین یا طراحی مناسب را به دنبال خود میآورد. در چنین شرایطی ما اطلاعاتی را در اختیار داریم که بدون هیچ حس و تاثیری به مخاطب منتقل میشوند.

بهترین راه انتقال دادهها روی یک برگه کاغذ یا کادر سفید در برنامه word است. حالتی که شما به صورت کاملا سنتی و کلاسیک در حال ثبت اطلاعات خود هستید. در مرحله بعد به ترتیب سوالات مهم و اساسی را از خودتان بپرسید. این که پیام اصلی سخنرانی چیست و مخاطبان قرار است با استفاده از این سخنرانی به چه چیزی برسند.
با یک پسزمینه ساده شروع و جزئیات را حذف کنید
بعد از تهیه متن خام، اولین کاری که بعد از باز کردن نرم افزار پاورپوینت انجام میدهید حذف قالبهایی است که دانلود کردهاید یا برای ساخت پاورپوینت موثر از میان قالبهای موجود برگزیدهاید. به زبان سادهتر وقتی که وارد برنامه شدهاید نباید ابتدا به ساکن به دکوراسیون فکر کنید. جزئیاتی نظیر المانها یا عناصر مختلف در هر اسلاید را حذف کنید و بدانید که قرار نیست از تمام عناصر استفاده کرده باشید؛ چون هر عنصر حاوی پیامی است که باید با کار شما مرتبط باشد.
برای یافتن مسیر زندگی خود کلیک کنید
6 درس الهام بخش از فن بیان استیو جابز که باید بیاموزید
خصوصیات یک پاورپوینت موثر برای سخنرانی و کنفرانسها
5 درسی که از متنهای سخنرانی اوباما باید بیاموزیم
وقتی زنان بیشتر از همسرانشان کسب درآمد میکنند، چه مشکلاتی پیش میآید؟
نکاتی برای محافظت از فایل پاورپوینت سخنرانی
مدیریت زمان در سخنرانی با پاورپوینت
نقدی روانشناختی بر اصول طراحی پاورپوینت مخاطبپسند
پاورپوینت ,سخنرانی ,یک ,موثر ,استفاده ,بصری ,پاورپوینت موثر ,است که ,برای سخنرانی ,یک پاورپوینت ,سخنرانی و
درباره این سایت